1 december 2024 - Onze gezonde twijfel #5: "Maar wat doe je nou écht?" Mariëlle de Mooij
Na jaren in de commerciële wereld stapte ik over naar het sociale domein. Nog steeds heel blij met die keuze! Werken aan mensen hun welzijn is toch iets anders dan verzekeringen verkopen, wat ik trouwens ook leuk vond. 'Mijn' sociaal werkers zijn gewoon net wat meer bezig met de wereld om ons heen dan mijn oude collega's bij de bank. Maar er is één vraag die ik vaak krijg en waar ik echt even op heb moeten kauwen: "Wat doe je nou eigenlijk?"
Stel je voor: ik sta op een feestje, glas in de hand, en dan komt het onvermijdelijke moment. Iemand draait zich naar me toe, knijpt zijn ogen samen en vraagt: "Dussss... wat doe je nou eigenlijk?
Nou, als ik had gezegd dat ik tandarts was of bakker of iets handigs als elektromonteur, dan zou de vraag hier waarschijnlijk stoppen. Maar nee, ik werk bij een middelgrote sociaal werk organisatie. Ik zie mensen al fronsen voordat ik ‘Welzijnskwartier’ heb uitgesproken. “Welzijn wat?” En dan begint mijn innerlijke strijd. Hoe leg ik dit nou uit zonder meteen in een waterval van jargon te vervallen? Yessss, daar hebben ook wij als managers in het sociale domein stiekem nog wel eens een handje van.
De eerste pitches (Spoiler: ze werkten niet)
In het begin probeerde ik het eerlijk uit te leggen. Iets in de trant van: “Wij ondersteunen mensen om zich sterker en weerbaarder te voelen en ze te verbinden met hun omgeving.” Oh ja, dat klinkt helder, toch? Not really. Ik zag mensen hun best doen me te begrijpen. Maar ik zag ook de verveling toeslaan. Eén keer zei iemand: “Oh, dus je doet iets met therapie?” Eh, niet helemaal...
Gewone mensentaal
Inmiddels heb ik geleerd om het simpel te houden. Tegenwoordig zeg ik meestal: “Wij helpen mensen een beetje fijner te leven.” En als ze nog steeds geïnteresseerd zijn, voeg ik eraan toe: “Zo organiseren wij activiteiten voor jongeren die in de knel zitten, ondersteunen we mensen in de wijk die wat eenzaam zijn en helpen mensen om bijvoorbeeld een leuke buurman of buurvrouw te ontmoeten of daar zelfs samen mee te gaan sporten.”
Kijk, dàt snapt iedereen. Er is altijd wel iemand die dan ineens begint over een tante die vrijwilligerswerk doet, een neef die zich soms een beetje eenzaam voelt of een oudere vriend die veel te weinig beweegt. Missie geslaagd.
Voor de die-hards
En dan heb je altijd die types op feestjes—je weet wel, de die-hards die meteen enthousiast over hun werk beginnen (en hoe professioneel ze daarin zijn) en trots een bedrijfsfilmpje op hun telefoon klaar hebben staan. Hun verwijs ik graag naar een vlijtig stukje huiswerk dat ook wij natuurlijk hebben klaargezet. Want ja, mensen helpen aan een ‘fijner leven’ in een ‘fijnere buurt’ is geen simpel trucje. Daar zitten heel wat slimme koppen en bewezen methodieken achter. Dus ben jij ook zo’n die-hard-sociaal-domeiner die van onze hoed en rand wil weten? Check dan zeker even onze nieuwe Kwaliteitslounge.
Waarom blijft gewone mensentaal toch belangrijk?
En toch… ergens twijfel ik soms een beetje over zo’n mooie webpagina met prachtige uitleg over onze Kwaliteit & Innovatie. Moet dit ons antwoord zijn op de vraag: Wat doe je nu eigenlijk? Want in de kern komt het hierop neer: wij zijn er om mensen te helpen in hun dagelijkse leven. Geen managementjargon, geen ondoordringbare beleidsplannen. Gewoon, helpen. Soms ben je een luisterend oor, soms regel je iets praktisch, en soms breng je mensen bij elkaar om hun dag net wat zonniger te maken. En ja, dat doen we met onze sociaal werkers die daarvoor doorgeleerd hebben.
Dus als je me op een volgend feestje vraagt wat ik doe? Ik zorg ervoor dat mensen zich fijn en verbonden voelen in hun buurt. En weet je wat? Soms voelt dat werk zelf ook als een feestje.
Welzijnskwartier wil zichzelf continu ontwikkelen. In kennis, kunde, vaardigheden en interventies. We weten heel veel. Maar we hebben op grote en kleinere maatschappelijke uitdagingen de wijsheid niet in pacht. Door dilemma’s intern te agenderen, willen we Het Goede Gesprek met elkaar en met onze partners aangaan. Daar horen gezonde twijfels bij. Onze manager Sociale Innovatie en MT-lid Marielle de Mooij is een relatieve nieuwkomer in het sociale domein. Daarom heeft Welzijnskwartier juist haar gevraagd om lastige onderwerpen en afwegingen vanuit haar frisse blik aan het voetlicht te brengen.
Mariëlle de Mooij
Gebiedsmanager