Educatie Leerkrachten
Om de leerkrachten van basisscholen toe te rusten in kunst-, en cultuuronderwijs biedt de schoolkunstcommissie de mogelijkheid voor het doen van een training of cursus.
Terug naar overzicht aanbod basisscholen
Cursus Interne Cultuur Coördinator
Ben jij leerkracht op een basisschool in Katwijk, Rijnsburg of Valkenburg? En wil jij je inzetten voor goed cultuuronderwijs op school? Word interne cultuurcoördinator! Tijdens de cursus werk je aan een persoonlijke ontwikkelvraag en creëer je een meerjarig cultuurplan dat past bij de identiteit van de school. Je wordt opgeleid tot een deskundige ICC’er die cultuurbeleid vormgeeft en culturele activiteiten coördineert. Ook ontdek je hoe je het team daarbij kunt betrekken, want cultuurbeleid moet je vooral met elkaar ontwikkelen en doen.
Iedere basisschool in gemeente Katwijk heeft minimaal één interne cultuur coördinator (ICCer). Dit is een leerkracht die extra focus heeft op het cultuuronderwijs voor de hele school en ook contactpersoon is voor de Schoolkunstcommissie. Deze ICCer wordt toegerust in deze taak d.m.v. de ICC-cursus.
Ben jij ICCer (of wil je dit worden), en heb je interesse om mee te doen met de eerstvolgende keer dat het in gemeente Katwijk wordt georganiseerd? Neem dan contact op.
Teamtrainingen - Muziek
Muziekles is een waardevolle toevoeging aan het onderwijs curriculum. Muziekschool Katwijk heeft trainingen ontwikkeld om leerkrachten op weg te helpen in het geven van muziekles. Want al is het geven van muziekles een vak apart, met een goede training kom je echt een heel eind!
In een voorbereidend gesprek, bespreekt de vakleerkracht van de Muziekschool de wensen van de school en het doel van de training. Afhankelijk van de uitkomst, wordt de training aangepast en toegespitst op de school. Na de training ontvangen de deelnemers een hand-out (digitaal) met een samenvatting van het lesmateriaal.
Training 123Zing
De training ‘123Zing’ is geschikt voor scholen die deze digitale muziekmethode gebruiken en er meer uit willen halen. Het doel van deze teamtraining is kennismaken met de digitale muziekmethode en vaardiger worden in het gebruik hiervan.
De training die ongeveer een uur duurt bevat de volgende onderdelen:
- Introductie Methode 123Zing
- Inloggen & verkennen digitale lesomgeving
- Opbouw methode (5 thema’s in 5 periodes)
- Opbouw les (leerlijn, verwerkingslessen, opdrachten, liedsuggesties)
- Gebruik instrumenten
- Verkenning mogelijkheden : Leerlijn; Ontdekken; Thema’s; Componeertools; Support; Kidspagina
- Praktische Opdracht Gebruik instrumenten bij gekozen lied
Training Meer Muziek in de Klas
Voor leerkrachten die geen gebruik maken van de muziekmethode 123Zing, is de training ‘Meer Muziek in de Klas’ ontwikkeld. Aan de hand van onderdelen van een reguliere muziekles, denk aan; zingen, bewegen, spelen, improviseren, leren leerkrachten om zelf een muziekles te ontwerpen en te geven. Uiteraard is deze training ook geschikt als aanvulling op een digitale methode. Hierdoor kunnen leerkrachten beter inspelen op de thema’s waarmee gewerkt wordt, thema’s die niet vanzelfsprekend terugkomen in digitale methodes.
De training die ongeveer 1,5 uur duurt bevat de volgende onderdelen:
- Doel muziekles, Tule Kerndoelen (54, 55, 56)
- Muzikale domeinen
- Vertaling naar leerdoelen
- Muzikale domeinen verkennen; Zingen; Spelen; Luisteren; Bewegen; Noteren; Componeren; Improviseren
- Lied instuderen met team d.mv. call-and-response
- Praktische Opdracht - Uitwerking & presentatie
- Repertoire - Waar hou je rekening mee met het kiezen van liedmateriaal voor jouw groep?
- Hoe bereid je een presentatie voor met je groep?
Hoe vraag ik het aan?
De school neemt zelf contact op met de Muziekschool, stemt met de wensen en doelen van de training af en organiseert vervolgens de training voor de leerkrachten.
Declaratie
De kosten voor de training bedragen tussen de €130,- euro en €260,- euro per training, afhankelijk van de duur. Dit bedrag wordt door de school betaald en kan bij de Schoolkunstcommissie gedeclareerd worden.
Vul hier het online declaratieformulier in