Bloemetje voor Talentcoaching
20 november – De Dag van Onderwijs en Ontwikkeling
Regionaal Bureau Leerplicht Holland Rijnland zet initiatieven in het zonnetje
Onderwijs en ontwikkeling voor kinderen is ontzettend belangrijk. Juist de afgelopen maanden bleek naar school gaan allerminst vanzelfsprekend. Scholen sloten de deuren en kinderen volgden maandenlang onderwijs op afstand.
Maar ook onafhankelijk van Corona is er een groep kinderen voor wie het volgen van onderwijs op een school niet lukt, om welke reden dan ook. In onze regio (Leidsche regio, Duin- en Bollenstreek en Kaag en Braassem) volgden vorig jaar ruim 500 kinderen onder de 18 jaar langdurig geen onderwijs, blijkt uit het nieuwe jaarverslag van het Regionaal Bureau Leerplicht Holland Rijnland.
Om het aantal thuiszitters in de regio structureel terug te dringen is echter meer nodig. Thuiszitters hebben vaak behoefte aan een combinatie van onderwijs en jeugdhulp of zorg, vaak in kleinere groepen. Het vergt veel moed, geduld en doorzettingsvermogen om deze zorg-onderwijs arrangementen vorm te geven. Dit komt met name door de grote organisatorische, financiële en juridische complexiteit.
Toch komen er steeds meer van deze initiatieven van de grond komen binnen Holland Rijnland. Regionaal Bureau Leerplicht is hiervoor ontzettend dankbaar. Kinderen die voorheen geen onderwijs volgden, doen dat nu namelijk wel. Tussen een lijst van mooie initiatieven in de regio staat ook ons 'Talentcoaching' (Welzijnskwartier, Vakcollege Rijnmond). Zij ontvingen een extra waardering op De Dag van Onderwijs en Ontwikkeling.
'De pioniers verbonden aan deze projecten, en de gemeenten en onderwijsbesturen die ze faciliteren, brengen een wereld waarin alle kinderen hun recht op onderwijs en ontwikkeling kunnen verwezenlijken steeds dichterbij.'
Regionaal Bureau Leerplicht Holland Rijnland
Meer over kluskwartier
Jongeren beschikken over heel verschillende talenten maar zijn zich daar niet altijd goed bewust van. Onze talentcoaches helpen jongeren van 12 tot 23 jaar daarmee op weg die door allerlei omstandigheden uit zijn gevallen op het gebied van school of werk.