Vrijwilligers ronden training Niet-pluis-gevoel af bij Welzijnskwartier
Wat doe je als vrijwilliger als je het gevoel hebt dat er iets niet helemaal klopt bij degene waar je vrijwilligerswerk voor doet? Dat leer je in de training Niet-pluis-gevoel van het Welzijnskwartier. Acht vrijwilligers van de Maaltijdservice Katwijk volgden de training en zijn blij met het resultaat: "We weten nu beter wat te doen als we problemen signaleren."
Veel vrijwilligers hebben contact met mensen in een kwetsbare positie. Soms 'voelen' zij dat er meer problemen zijn dan dat mensen in eerste instantie aangeven. Denk aan eenzaamheid, depressie, dementie, overmatig alcoholgebruik en ouderenmishandeling. Door dat niet-pluis-gevoel te herkennen en te bespreken, worden problemen eerder gesignaleerd en kunnen mensen sneller gewezen worden op ondersteuningsmogelijkheden.
Vrijwilligers van de Maaltijdservice Katwijk bezorgen koelverse maaltijden bij senioren die niet (meer) zelf kunnen koken. Dat is een groep mensen waar snel aanvullende problematiek kan ontstaan. Tijdens de training Niet-pluis-gevoel kregen de maaltijdbezorgers handvatten om signalen beter op te vangen en bespreekbaar te maken. Door de training kan escalatie van problemen meer voorkomen worden.
Welzijnskwartier ondersteunt vrijwilligers van organisaties en verenigingen met diverse trainingen en workshops. Van het schrijven van een persbericht en reanimatie/AED tot fondsenwerving en verantwoord alcohol schenken. Op www.welzijnskwartier.nl vindt u een overzicht. Ook kunt u zich op de site aanmelden voor vrijwilligerswerk. Er is altijd behoefte aan nieuwe vrijwilligers.